DOI: https://doi.org/10.54214/alfawaid.Vol13.Iss2.553

Authors

Arbonas Lubis
Fian Triadi
Abdul Aziz Shidiq
Keywords: utilisation, audio media, maharah istima'

The objective of this research is to determine the correlation The objective of this study is to establish the correlation between the use of audio media and maharah istima'. The research methodology employs a correlational approach, focusing on the population of first semester students enrolled in the Islamic Religious Education study programme at As-Sunnah Deli Serdang Islamic College. The total number of students in this population is 23. The data collection methods employed surveys for auditory usage and tests for listening skills. The data analysis approaches utilised normality, homogeneity, and product moment tests with the assistance of SPSS. The research findings indicate that the utilisation of audio media is rather common, accounting for 39% of the total, but the proficiency in listening skills, known as "maharah istima'", is relatively poor, with a score of 75%. There is no correlation between the utilisation of audio media for maharah istima' and the statistical computations' outcome of a product moment of -0.043, as indicated by the significance value in the Sig column. The two-tailed p-value of 0.844 is greater above the significance level of 0.05.

Abdah, I. F. (2020). PENERAPAN VIDEO SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MAHARAH KALAM BERBASIS INKUIRI. International Conference of Students on Arabic Language, 4(0), Article 0.

Aghni, R. I. (2018). FUNGSI DAN JENIS MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PEMBELAJARAN AKUNTANSI. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/jpai.v16i1.20173

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Assidiqi, M. H. (2021). Upaya guru dalam membiasakan berbicara dengan bahasa arab dengan strategi inkuiri (discovery) pada siswa kelas X MA” Hidayatullah” Mataram Tahun Ajaran 2020/2021. UIN Mataram.

Aulia, R.-, Supardi, N., Iskandi, I., & Rizki, M. T. (2021). Peran Media Dalam Pembelajaran Mufrodat. Al-Mu’arrib: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.32923/al-muarrib.v1i2.2051

Cahdriyana, R. A., & Richardo, R. (2017). KARAKTERISTIK MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS KOMPUTER UNTUK SISWA SMP. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.30595/alphamath.v2i2.1167

Damopolii, V., Bito, N., & Resmawan, R. (2023). EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS MULTIMEDIA PADA MATERI SEGIEMPAT. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 1(2), Article 2.

Fatimah, S., Mukmin, M. I., & Syaifudin, A. (2019). Peningkatan kemampuan Maharah Al-Qira’ah bagi siswa-siswi kelas VII-K melalui model pembelajaran inquiri di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Malang. 347–356. http://repository.uin-malang.ac.id/6434/

Fu’adah, S. (2021). PENGGUNAAN STRATEGI MIND MAPPING DALAM PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i1.30-39

Hermawati, K. A. (2021). Implementasi Model Inkuiri dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti: Analisis pada Materi Pembelajaran Toleransi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6159

Husnaeni, H., Akmal, A., & Ar, A. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual (Film Berbahasa Arab) dalam Meningkatkan Istima’ Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab. Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.47435/naskhi.v3i2.675

Isbah, F., Taufiq, A., Jamaludin, A., & Munir, M. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Asghar : Journal of Children Studies, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.28918/asghar.v2i1.5751

Juhaeni, Safaruddin, Nurhayati, R., & Tanzila, A. N. (2020). Konsep Dasar Media Pembelajaran. JIEES : Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.47400/jiees.v1i1.11

Khansa, H. Q. (2016). STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(2), Article 2. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/23

Mahmudah. (2018). Pengaruh Media Audio Terhadap Keterampilan Menyimak dan Berbicara Bahasa Arab | Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/jtjik/article/view/2219

Mochammad, P. B., & Syairozi, W. M. (2017). Istiratijiyat Talamidz Al-Marhalah Al-Tsanawiyah bi Ma’had Darussalam Gontor fi Ta’allum Maharah Al-Kitabah. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(1), 102–111.

Nasruddin, N., Setiyadi, M. W., & Islamiati, N. (2022). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran TIK Kelas VIII SMP Negeri 01 Kediri Lombok Barat. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Sosial, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.53299/diksi.v3i1.134

Nuha, U. (2016). Ragam metodologi & media pembelajaran bahasa Arab. Diva press.

Nurhayati, N., & Rahmaini, R. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Audio dalam Pembelajaran Maharatul Kitabah Untuk Siswa Kelas X Madrasah Tahfizhil Qur’an Yayasan Islamic Centre Sumatera Utara. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), Article 2.

Rahmawati, N. (2019). Pengaruh Media Audio Visual terhadap Pemahaman Maharoh Istima’ Bahasa Arab. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(02), Article 02. https://doi.org/10.37542/iq.v2i02.34

Rappe, R. (2021). Pembelajaran Fahmul Masmu’ Bahasa Arab. Shaut al Arabiyyah, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.24252/saa.v9i1.21492

Rok atin, S. (2018). Penerapan strategi pembelajaran inkuiri memanfaatkan media gambar berseri untuk meningkatkan keterampilan menulis bahasa Arab pada siswa kelas X MAN 1 Jombang / Subkhi RokÔÇÖatin [Diploma, Universitas Negeri Malang]. https://repository.um.ac.id/11508/

Saharullah, S., Idrus, N. A., Muhammadong, M., & Arisandy, R. (2019). The Implementation of Inquiry-Based Learning to Improve the Learning Result of Football. Journal of Educational Science and Technology (EST), 295–302. https://doi.org/10.26858/est.v5i3.11008

Sitorus, M. Y., Andriyani, R., Sari, S., & Fadillah, Y. S. (2020). Pemanfaatan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Baca Tulis Alquran Di Madrasah Ibtidaiyah. Maslahah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.56114/maslahah.v1i2.58

Takdir, T., & Ar, A. (2020). PENUGASAN PEMBUATAN MEDIA AUDIO VISUAL PERCAKAPAN BAHASA ARAB UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBAHASA MAHASISWA PENDIDIKAN BAHASA ARAB IAI MUHAMMADIYAH SINJAI. Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i2.435

Unp, J., & Angraini, R. (2017). Karakteristik Media yang Tepat dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) sebagai Pendidikan Nilai. Journal of Moral and Civic Education, 1. https://doi.org/10.24036/8851412020171116

Wekke, I. S. (2015). Arabic Teaching and Learning: A Model from Indonesian Muslim Minority. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 286–290. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.236

Zamroni, M., & Supriyanto, S. (2021). Metode Inkuiri dalam Pembelajaran Menyimak Arab di PKPBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang pada Masa Pandemi Covid-19. LUGAWIYYAT, 3(2), 154–170.